molossos

Az antik világ kutyái

Közzétette:

 

 

A szanszkrit suva egy ősi indoeurópai háziállat neve, amely a legtöbb indoeurópai nyelvben létezik, így például a görögben a kyón, a latinban a canis szót használták a kutya megnevezésére.

Kutyafajták

Az antik világ kutyái öt nagy családba sorolhatók: a kisméretű spiccek, az utcai kutyák, juhászkutyák, agaragarak vagy a nagytestű szelindekek családjába tartoznak. Az első kettő a sakáltól, az agár az abesszín farkastól, a szelindek a tibeti farkastól, a juhászkutya pedig valószínűleg az alpesi vadkutyától származott. Számos fajt különböztettek meg, például lakón, krétai, sikyóni, indiai stb. ebeket. Képzőművészeti ábrázolásokon gyakran találkozhatunk a kis, göndörszőrű, fehér máltai kutyával, amit a mai ölebekhez hasonlóan házi kedvencként tartottak.

Az agarakat elsősorban vadászatra használták. Ez a kutyafajta az aithiopsoktól került egyiptomi közvetítéssel a görögökhöz és Rómába.

molossosA robosztus dogokat az ókorban összefoglaló néven épeirosi vagy molossosi kutyáknak hívták. Ezeket egyaránt használták házőrzésre (Hádés Kerberosát is ilyen kutyának ábrázolták), és vadászatra. Valószínűleg ezeket a nagytestű kutyákat a csatatéren is alkalmazták, ahogyan azt például a pergamoni Zeus-oltár fríze mutatja. Előfordult, hogy maguk az istenek és hérósok (pl. Athéné, a Dioskurosok, Memnón, az Amazónok) is kutyáik kíséretében vonultak a csatába.

Ember és kutya viszonya

A kutyákat általában nagyra tartották az ókorban. Megbecsülésüket mutatja, hogy vázaképeken sokszor lakomázó társaságban vagy gyermekekkel együtt ábrázolták őket. Hűségüket versben is megörökítették, és számos kutya-sírfelirat is fennmaradt.

Több híres kutyát ismerünk a görög mitológiából is: a Kutya csillagképet például Ikarios hűséges kutyájáról, Mairáról nevezték el (Apollodóros III, 14, 7), Odysseus hű kutyája, Argos, pedig csak miután megpillantotta húsz év után hazatérő gazdáját, akkor csukta le örökre szemét (Homéros, Odysseia 291-327).

A kutyákhoz fűződő szoros kapcsolat bizonyítéka, hogy a források számos kutyanevet is megőriztek: Phylax (őrszem), Phonax (Vérszomjas), Bremón (Bömbölő), Kainón (Ölő), stb. (Xenophón: A vadászatról 7,5).

A hagyományos utcai kutyákkal már nem volt ilyen jó kapcsolata az antik embernek. Általában megvetéssel néztek rájuk, és irtóztak tőlük, mivel ezek a kóbor ebek utálatos módon bármivel képesek voltak kielégíteni étvágyukat. Ételt loptak, felfalták a holttesteket, bemocskolták a szobrokat, szemérmetlenül párosodtak. Ezért a szent helyektől, szertartásoktól szigorúan távol tartották őket. Rómában a Flamen Dialis papi testület tagjainak nemcsak megérinteni volt tilos egy kutyát, de még a kutya szót sem ejthették ki. A „kutyát” már a homérosi időktől fogva szitokszóként is használták a görögök.

Vadász-, pásztor- és házőrző kutyák

Az antik ember számára leginkább a vadászatokon volt nélkülözhetetlen a kutya. Fontosságukat az is mutatja, hogy a vadász (kynégetikos) nevében szerepelt a kutya (kyn-) kifejezés. Xenophón és az ő vadászatnyomán Arrhianos egész művet szentelt ennek a kérdésnek.

Xenophón külön tárgyalja, hogy hogyan kell vadászni a különböző vadakra, és ennek megfelelően milyen kutyát kell használni az egyes állatok elejtéséhez, ahogyan Kallimachos is megfogalmazta ezt Artemis-himnuszában; az istennő szerinte Pántól kapta kiváló vadásztársait: fürge kutyákat őzek és nyulak űzésére, kegyetlen vetélytársakat az oroszlánok számára (90-98).

Felépítésük, és habitusuk alapján más fajta ebet tartottak alkalmasnak az állat vackának felderítéséhez, másikat a felhajtásához, és mást az elejtéséhez.

A kutyáknak nemcsak a vadászatokon, hanem a nyájak mellett is nagy hasznát vették. Pausanias például megörökítette egy különösen okos pásztorkutya történetét: Phlegyas lányát, Korónist, teherbe ejtette Apollón. Mikor a Peloponnésosra érkeztek, a lány titokban megszülte a gyermeket (Asklépiost), ésvadkan vadászat kitette a Myrtionnak, később Titthionnak nevezett hegyen. A gyermeket egy arra legelésző kecske szoptatta, és Aresthanas pásztor nyájőrző kutyája vigyázott rá (Pausanias II, 26, 4). Talán ennek akart emléket állítani Thrasymédés Asklépios epidaurosi elefántcsont-arany szobrán, ahol az isten trónuson ül, egyik kezében botot fog, a másikat egy kígyó feje fölé tartja; mellette pedig fekvő kutyát ábrázolt a szobrász (Pausanias II, 27, 2).

Vallási kötődés és áldozatok

A kutyák az egyes istenek attribútumaiként gyakran előfordulnak vázaképeken, szobrokon. Héraklés, Pan, Asklépios, Artemis mellett elsősorban Hermés és Hekaté állt szoros kapcsolatban velük. Apollón, a fény, a tisztaság istene nem tűrt meg kultuszában olyan tisztátalan állatot, mint a kutya.

A tisztelet jeléül, s hogy elnyerjék az istenek jóindulatát, még kutyaáldozatot is mutattak be a görög-római világban. Rómában a Lupercalia ünnepén kölyökkutyát áldoztak a farkasűző isteneknek, valószínűleg a szülés megkönnyítéséért és a bő állatszaporulat biztosítása érdekében. Hasonlóképpen Magna Genitának (Juno Genetrix egyik megnyilvánulásának) a nők egy – még anyatejen élő – kiskutyát ajánlottak, hogy könnyebben szüljenek. Az Athéni nők ugyanezért áldoztak kutyát a Thesmophoria ünnepén a Kólias-fokon Aphrodité Genetyllisnek.

Fennmaradt olyan vázakép is, ahol egy papnő kutyát készül a mélybe (talán egy gödörbe) dobni, más áldozati tárgyak (valószínű ételek) kíséretében. Voltak, akik úgy gondolták, hogy a kép a Démétér tiszteletére rendezett Skira ünnephez vagy a Thesmophoriához köthető. Bár az ünnepek pontos rendjét nem lehet pontosan meghatározni, az a valószínű, hogy a Skira ünnepen kismalacokat vetettek egy gödörbe, és azok maradványait áldozták fel a Thesmophorián Démétér oltárán. Az Athénban látható lékythoson azonban nem malacot, hanem kutyát tart kezében a papnő, és ezért a jelenetet inkább Hekaté áldozatának tartják. Pausanias szerint Kolophónban fekete kölyökkutyát áldoztak Enodiosnak (Hekaténak) (Pausanias III, 14, 9). Az útkereszteződéseket őrző holdistennőt egyébként magát is ábrázolták kutya képében.

Rómában büntetésképpen – amiért a gallok betörésekor a kutyák nem jelezték a veszedelmet, és csak a libák gágogása riasztotta fel a rómaiakat – minden évben keresztre feszítettek egy kutyát.

Különös szertartásról számol be Pausanias is: A spártai ifjak harci gyakorlatuk előtt a Phoibaionban mutattak be áldozatot. Mindét fél egy kutyakölyköt áldozott fel Enyaliosnak, abban a meggyőződésben, hogy a legharciasabb istennek a legharciasabb háziállatot kell feláldozni.

A makedónok úgy tartottak hadiszemlét, hogy egy kutyát kettévágtak, az út két szélére tették az állat félbevágott testét, és ezek között vonultak el a katonák. Így tisztították meg a sereget. Hasonló eljárásról tanúskodik Plutarchos is Boiótiában.

A kutyáknak ezzel a természetfeletti kötődésével hozható talán kapcsolatba a kutyajóslás is. Pausanias leírja, hogy Olympiában látta egy élisi jós szobrát, amelyen pettyes gyík kúszott a jós jobb válla felé, mellette áldozati állatként felhasított kutya feküdt, aminek kilátszott a mája is. Pausanias szerint a jós ezzel a jóslás egy különleges formáját választotta, mert kutyák belsejéből sehol sem szoktak jósolni (VI, 2, 4-5).

Ez a jóslatadási eljárás azonban talán mégsem elképzelhetetlen, ha figyelembe vesszük, hogy a kutyát nemcsak feláldozták, de meg is ették. A római papok és magistratusok a hivatalba lépésükkor rendezett lakomán gyakran fogyasztottak kutyahúst, de több forrás tanúsítja, hogy a görögök sem vetették meg azt. Ananias kisázsiai költő szerint koraősszel, szüret idején a legízletesebb a kutyahús, a hippokratési corpus szerint pedig a kutyakölykök húsa kifejezetten jót tesz az egészségnek.

Forrás: Juhász Erika – Szépművészeti Múzeum (szepmuveszeti.hu/hyperion/lexikon)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s