André Kertész

 

 

André Kertész az egyik leghíresebb magyar fotóművész képei szerte a világban hatalmas népszerűségnek örvendenek. Az egyetemes fotótörténetben betöltött szerepét – talán a legtalálóbban – a világhírű fotóművész, Henri Cartier-Bresson fogalmazta meg az alábbi mondatával: „Nem tehettünk olyat, amiben Kertész már meg ne előzött volna minket.”

 

Estate_of_Andre_Kertesz_Self_portrait_with_Camera_1936_5028_417

André Kertész: önarckép kamerával (1936)
Kertész Andor) (Budapest, 1894. július 2. – New York, 1985. szeptember 28.)

Kertész André fotográfusi tevékenysége több mint fél évszázadot ölel fel, s egyike azoknak a külföldre származott magyar mestereknek, akiknek nevét minden fotográfiát kedvelő a 20. század legmeghatározóbb egyéniségei között tartja számon.

A művész fotográfussá formálódásának első évei Magyarországhoz kötődnek. Első felvételét 1912-ben készítette, majd az első világháború alatt a megszokott heroikus ábrázolósától eltérő, művészi képekben örökítette meg a katonaélet mindennapjait. 1925-ben érkezett Párizsba, ahol azonnal a Montparnasse pezsgő művészvilágába került.

Tehetsége hamar nyilvánvalóvá vált, s két év múlva már kiállítása nyílt az Au Sacre du Pritemps galériában, 1933-ban elkészült híres Distortions (Torzulások) című sorozata, majd 1934-ben megjelent első, Szajna partján, parkokban, utcákon tett kóborlásai során keletkezett, párizsi mindennapokat megörökítő képekből összeállított albuma, a Paris vu par André Kertész (Párizs, André Kertész szemével). A kor legjelentősebb illusztrált magazinjaiban, köztük a VU-ben jelentek meg a fényképei.

1936-ban az egyik legnagyobb hírügynökséggel, a Keystone-nal kötött szerződése New Yorkba szólította, de az együttműködés rövidnek bizonyult, s helyette Kertész olyan tekintélyes folyóiratoknak kezdett dolgozni, mint a House and Garden, a Harper’s Bazaar és a Vogue. 1944-ben kapta meg az amerikai állampolgárságot. 1949-tól belsőépítészeti fényképezéssel foglalkozott. A Museum of Modern Art 1964-ben rendezett kiállítást a két éve visszavonult Kertész műveiből, amit további tárlatok követtek Tokióban, Stockholmban, Budapesten, Londonban, Párizsban.

 

  villa eiffel_torony vizhordo_lany Vak_muzsikus cirkusz

Villa Az Eiffel-torony árnyéka Vízhordó lány Vak muzsikus Cirkusz

 

Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s