Tarkovszkij-kiállítás a Műcsarnokban

Emlékek tükre

Közzétette:

 

 

Tarkovszkijkiállítás a Műcsarnokban

Tarkovszkij-kiállítás megnyitó a MűcsarnokbanFotókon elevenedik meg Andrej Tarkovszkij (1932–1986) orosz filmrendező 
Tükör című önéletrajzi ihletésű filmjének képi világa a Műcsarnok új kiállításán, ami Emlékek tükre címmel nyílt meg a Magyar Művészeti Akadémia intézményében. A hatvan fe­ke­te-fehér fény­képet bemutató tárlat, ami december 10-ig látogatható a Műcsarnok Kamaratermében, a mű­vész vissza­em­lé­ke­zé­se­i­be és ál­ma­i­ba ka­la­u­zol­ja el a látogatókat.

Tarkovszkij-kiállítás a MűcsarnokbanA kiállításon látható családi, valamint a film forgatásán készült fényképek mellett Tarkovszkij apjának, Arszenyij Tarkovszkij költőnek nagyméretű molinókon egy-egy versrészlete olvasható. Tarkovszkij önéletrajzi filmjének számos képét a múlt század elejéről származó, régi családi fényképek felhasználásával komponálta, a most megnyíló kiállítást a filmrendező fia, a Nemzetközi Andrej Tarkovszkij Intézet elnöke rendezte.
Andrej A. Tarkovszkij a megnyitón elmondta, hogy húsz éve foglalkozik apja hagyatékának feldolgozásával, de nem régen találta meg az 1930-as években készült fényképeket, amelyekből sokkal több derült ki számára apja gyerekkorából, mint amit személyes beszélgetéseik során tudott meg. A Tükör című film szoros kapcsolatban áll a költészettel, amelyet nagyapja, Arszenyij Tarkovszkij versei ihlettek. A film vázát ezek a régi családi fotók adták.
A sze­ret­te­i­ről, is­me­rős hely­szí­nek­ről, az or­szág tör­té­nel­mi pil­la­na­ta­i­ról ké­szült fel­vé­te­lek ér­té­kes fo­tó­ar­chí­vu­mot al­kot­nak, ame­lyet And­rej Tar­kovsz­kij szü­lei ha­gyo­má­nyoz­tak rá, mint au­ten­ti­kus és spi­ri­tu­á­lis csa­lá­di örök­sé­get.
A fotógyűjtemény több mint 500, az 1930-as évekből származó fényképet és üvegnegatívot foglal magába, amelyek nagy részét a neves orosz fotográfus, Lev Gornung készítette, aki a filmrendező édesapja, Arszenyij Tarkovszkij költő barátja volt.

A nagy gond­dal ki­vá­lo­ga­tott 60 fe­ke­te-fehér fény­kép a mű­vész vissza­em­lé­ke­zé­se­i­be és ál­ma­i­ba ka­la­u­zol­ja a nézőt, va­la­mint a film ku­lisszái mögé is be­te­kin­tést kínál, ahol a fel­vé­te­lek egy­ko­ri sze­rep­lői, az em­lé­kek szí­né­szek­ben és dísz­let­ben öl­te­nek tes­tet. Spi­ri­tu­á­lis uta­zás ré­sze­se­i­vé vál­ha­tunk az élet va­ló­sá­ga és a mű­al­ko­tás kö­zött, mely a ren­de­ző szá­má­ra el­vá­laszt­ha­tat­lan fo­gal­mak vé­gig­kí­sér­ték Tar­kovsz­kij mun­kás­sá­gát.
Enyedi Ildikó filmrendező a megnyitón méltatta Andrej Tarkovszkij rendezői munkásságát. Mint fogalmazott: “kis hal vagyok ugyanabban az óceánban, amiben ő a nagy fehér bálna”.

További információk a Műcsarnok honlapján itt érhetőek el.

Forrás: Magyar Művészeti Akadémia

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s