A művészet templomai – Firenze és az Uffizi képtár 3D/4K

 

 

2015. december 17-től országszerte a mozikban, magyar szinkronnal a Vatikáni múzeum 3D alkotóinak új filmje, “A művészet templomai – Firenze és az Uffizi képtár 3D”. Lenyűgöző utazás a reneszánsz bölcsőjébe. A Sky 3D és a Sky Arte, a Nexo Digital, valamint a Magnitudo Film produkcióját a Pannónia Entertainment mutatja be.

 

Uffizi

 

A tavalyi év legsikeresebb, mozikban látható dokumentumfilmje, a Vatikáni múzeum 3D alkotóinak legújabb mozifilmje rendkívül látványos ismeretterjesztő alkotás, egy sokoldalú utazás Firenzébe, az itáliai reneszánsz bölcsőjébe, a korszak legjellemzőbb műremekeinek megismerésén keresztül; Michelangelo, Brunelleschi, Raffaello, Leonardo, Botticelli és további művészóriások alkotásaival és az azoknak otthont adó “kincsek tárházával”, az Uffizi képtárral a központban.

Leonardo: A háromkirályok imádása című festménye 2016-ban, sokéves restaurátori munka után ismét hiteles állapotában tekinthető meg, a restaurált festményt e film nézői láthatják először egykori fényében. Ízelítőt kaphatunk az izgalmas, de sötétebb hangulatú, félelmetes lényekkel teli festmények világából is, például Caravaggio művein keresztül.

Minden szempontból a művészet játssza a főszerepet a filmben, köszönhetően annak, hogy a reneszánsz patrónusok kvintesszenciája, Lorenzo de’ Medici a képzeletbeli idegenvezetőnk. A Firenze és az Uffizi képtár 3D jóval több, mint egy klasszikus művészeti dokumentumfilm. Ez egy többrétegű, több érzékszervet megmozgató betekintés az itáliai reneszánsz bölcsőjébe, a korszak legjelentősebb műalkotásainak segítségével.

A világon először készült mozifilm egy komplex „szabadtéri múzeumban”, azaz Firenze városában, ráadásul a 3Ds technológia lehetővé teszi, hogy a néző teljesen beolvadjon a filmbe, soha nem tapasztalt térélménye legyen: a műremekek magukért beszélnek, szépségüket a 3D-s technológia csupán még lefegyverzőbbé teszi.

Mesélőnk, a legismertebb reneszánsz hatalmasság, a Simon Merrells alakította Lorenzo de’ Medici, egy izgalmas és érzelemgazdag fiktív szálat gombolyít fel, miközben a legféltettebb titkaiba avat be. A szakmai háttér hitelességét a film tudományos szakértője, a nemzetközileg elismert reneszánsz-specialista, Arturo Galansino garantálja, aki a londoni Royal Academy of Arts kurátora és a firenzei Strozzi Alapítvány elnöke. Ő és Prof. Antonio Natali, az Uffizi igazgatója választotta ki és méltatta a filmben bemutatásra kerülő, kulcsfontosságú műveket.

A Vatikáni Múzeum 3D/4K, minden idők legnézettebb művészeti dokumentumfilmjének nemzetközi sikere jelentette a hátteret: a világ 2000 mozitermében vetítették, több mint 225 000 néző látta (Magyarországon 12.000)

A Firenze és az Uffizi képtár 3D/4K új szintet jelent a művészeti dokumentumfilm-gyártás történetében, a film 3D és 4K nyújtotta vizuális lehetőséget maximálisan képes kiaknázni. A különleges narráció azt a célt szolgálja, hogy a művészet még szélesebb körhöz jut el, ne csak a művészetkedvelőkhöz.

A film során 10 múzeum 150 műalkotását láthatjuk, köztük a világ leghíresebb műkincseivel: a Brancacci-kápolnát, a Bargellót, a Medici palotát, bejárjuk Firenze utcáit és sikátorait, körberepüljük Brunelleschi kupoláját; először madártávlatból, majd belülről, részletezve is látjuk a Palazzo Vecchiót és az Uffizi képtárat, az Accademia szobortárát, valamint olyan, képeslapra illő műemlékeket is, mint a Ponte Vecchio vagy a Piazza della Signoria. Az utazás a szabadtéri múzeumon, azaz Firenzén kívülre is elrepít minket: Toszkána békés lankáira.

A film során a középkor és a reneszánsz átmenetét szimbolizáló Brancacci-kápolna Masolino és Masaccio festette freskóitól indulunk el, majd elérkezünk azon fiatal művészekhez, akik a nagy forradalmi változás előkészítői voltak: Donatellóhoz és Brunelleschihez. Ez utóbbiak legfőbb patrónusának a Medici család, legfőképpen pedig Lorenzo de’ Medici számított. Ezután a nagy hatalmú város ikonikus színtereire érkezünk: a Bargello Múzeumba, a Santa Maria del Fioréba, a Palazzo Vecchióba és a Piazza della Signoriára, az Uffizi-képtárba és az Accademia nevű szobortárba, közben Leonardo, Botticelli és Michelangelo mesterműveit, többek között a Dávid szobrot vagy éppen az Uffizi remekeit méltatják a fülünk hallatára.

A Firenze és az Uffizi képtár 3D egy új, kreatív, „történetmesélős” narrációval dolgozik. Az „időutazó narrátor” révén beavatottnak érezzük magunkat, egy kortárs szemén keresztül látjuk Firenze utcáit, templomait, palotáit, hídjait, kertjeit, festményeit és szobrait.

Professor Antonio Natali, az Uffizi képtár nyolcszögletű termében, a Tribunában a képtár számos kincséről behatóbb elemzést ad: többek között Michelangelo Doni tondójáról és Leonardo Angyali üdvözletéről:

„Aki ismer egy műalkotást, az úgy olvassa, akár egy verset vagy regényt szoktak”

– húz párhuzamot a különböző művészeti ágak között Natali.

A Firenze és az Uffizi képtár 3D/4K igazi kuriózum, ugyanis egy olyan felbecsülhetetlen értékű Leonardo-műalkotás restaurációs eljárását is bemutatja, mint a képtárban 2011 óta nem látható A háromkirályok imádása. Marco Ciatti, a Kőtár műhelyének szakfelügyelője a restauráció eredményeiről számol be, a rejtett részletekről, amelyek a feltáró munka során kerültek napfényre, valamint az alkalmazott technikákról.

A filmben képzeletbeli idegenvezetőnk a reneszánsz kor egyik vezéregyénisége, a Fenséges Lorenzo de’ Medici, minden egyes műről beszámol, apróbb jellegzetességeit is ismerteti a nézővel, mindről tud egy-egy elfeledett történetet, így érzékletes narrációjával a film mind a 9 fejezetét összeköti.

“… majd’ elfedtem: Lorenzo de Medici vagyok, akit valószínűleg a Fenségesként ismertek, és ez az én történetem, valamint egy csapat neves firenzei férfié, azoké, akik fényárba borították városunkat.”

“… Firenzéről és a családomról beszélni abban az időben egyet jelentett…”

“… Cosimo, nagyapám, hogy dinasztiánknak emléket állítson, egy családi – mai szóval úgy neveznénk – fotóalbum összeállításába kezdett. Csak mi gondolkodtunk nagyban, és kértük fel Benozzo Gozzolit egy freskó elkészítésére: ez lett A háromkirályok menete.”

“… amikor Firenzében éltem, mindenütt művészet vett körül… A művészet legalább akkora hatással volt Firenzére, mint Firenze a művészetre.”

“.. Firenze volt a nagy szerelmem, és benne Lucrezia az a nő, akiért lángoltam. Lucrezia Donati iránt igaz szerelmet éreztem, olyat, amely magasba röpíti a gondolatainkat, ilyet éneklik meg a költők, ilyet örökíti meg a művészet, az ilyet sírjuk vissza.”

“… 500 év nagyon hosszú idő annak, aki vár, de rövid annak, aki nem felejt. De hiányzik nekem Firenze! Mit nem adnék, ha még egyszer sétálhatnék az Arno partján; mint tükörben, nézhetném magam a vízében; és életben lennék! Én is úgy élek tovább, mint a művészet, amely ezt a várost halhatatlanná tette.”

A filmben bemutatott helyszínek:

Firenze környéki dombok

  • helikopterről és drónnal készült légi felvételek
  • az Arno partja és a Piazza della Signoria történelmi helyszíne
  • Ponte Vecchio: hangulatképek, az ékszerészek boltjai
  • Santa Maria del Carmine (belső): Brancacci-kápolna – Masaccio és Masolino művei
  • Bargello Múzeum (belső): Marzocco, Donatello Dávidja és Szent György-szobra
  • Santa Maria Del Fiore és Brunelleschi kupolája (külső)
  • Santa Maria Del Fiore (belső): Vasari és Zuccari kupolafreskói, ólomüveg ablakok,
  • egyikükön Donatello: Szűz Mária megkoronázása, másikukon Lorenzo Ghiberti: A Szűz
  • mennybemenetele (a keresztelőkápolnában)
  • Medici-palota (külső): kolostor, kert citromfákkal. (Belső): Benozzo Gozzoli:

A háromkirályok menete

  • Palazzo Vecchio (külső): Erkély, Arnolfo di Cambio tornya
  • Palazzo Vecchio (belső): XVI. századi fogadóterem, benne Vasari-freskókkal,

Donatello: Judit és Holofernészével (Liliomos terem)

  • Piazza della Signoria (külső): Neptun szökőkút, Donatello: Liliomos oroszlán (másolat),

Donatello: Judit és Holofernész (másolat), Michelangelo: Dávid (másolat),

Baccio Bandinello: Hercules és Cacus

  • Lanzi lodzsa: Giambologna: A szabin nők elrablása, Cellini: Perszeusz a Medusza fejével
  • Uffizi (külső): hangulat- és bejáratfelvételek
  • A Féldrágakövek Műhelye (belső): Leonardo da Vinci: A háromkirályok imádásának
  • restaurátori munkálatai, Pollaiolo egyik faliszőttese, Donatello: Vezeklő Mária Magdolna
  • Accademia (belső): Michelangelo: Dávid
  • Michelangelo tér (külső): az idő múlásának érzékeltetése a város egészén

A művészet templomai – Firenze és az Uffizi képtár 3D/4K

színes, szinkronizált olasz film, 2015

Rendező: Luca Viotto

Budapesten kizárólag az Uránia Nemzeti Filmszínházban

https://www.youtube.com/watch?v=fdZI6VfeHFY

http://pannonia-entertainment.com

http://www.urania-nf.hu

Forrás: Lantai József – EuroAstra

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s